söndag 6 januari 2008

Tankebok - Långt ifrån pocketböcker och totally beyond pengar


"Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world."
En skrynklig gubbe visste redan för 70 år sedan det vi aktualiserar i Sverige idag. Värdet på kunskap sjunker.

Att veta vart man ska börja. En gång försökte jag vara sentimental...men misslyckades. Jag är helt enkelt inte tillräckligt duktig på att lura mig själv. Men varför hålla hårt i det man har, i desperation över att inte förlora det, när man står med fötterna över alla kontinenter och kan vinna nytt. En läxa man borde lära sig så tidigt som möjligt. Att våga.

Att inte fira traditionsenligt. Vem ska göra ägghalvorna iår? Vulgärt och rent utav oförskämt att närvara med sin frånvaro den stund tomten knackar på dörren. Med risk för att också göra det till en vana. Du lever idag...och aldrig har du väl ätit sillen med pinnar innan? Aldrig har du smakat av janssons och insett att ni haft i vaniljgrädde och aldrig har du väl skänkt samma storkok av janssons till stans lokala hundmaffia? Att leva i ett annat land.

Att nyårsafton ofta blir för hypat, berätta något nytt kompis. Att en bunt raketer, från världens största tecken på att män har ett ändlöst behov av att hävda sig, kan ge denna afton en ny mening. En vacker och färglad kväll...eller så var det den 600 000 personer stora kramen samt ett hjärteskärande hejdå - till något som inte ens lever - som fyllde våra vinglas. Latino club i asien. Att bjuda på sig själv.

Jag förstår idag varför jag alltid varit fullkomligt skräckslagen av att bära träskor. Tänk om de gror och man rotas fast? Vill vi verkligen spendera livet på att bygga upp ett hem vi kan skryta om och strax efter att sista plankan spikas på plats, dö i. Eller vill du hellre vara bevingad och ha levt i tusen hem - oberörd av vart vi kastar in handduken. Vår borg finner vi inombords. Skjut mig den dagen jag börjar betrakta fisförnämnt istället för att skita ner händerna och känna på riktigt.

Att äta kakan och få behålla den också, det är insikt.

Vi ska ut på äventyr kamrat...för livet är en fest och vi är bjudna. Jag är evigt tacksam.

Fortsättning inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar